Skapa en företagsprofil på Google My Business

Har du någonsin sökt efter ett företag på Google och fått kontaktinformationen på höger sida? Detta kallas Google My Business och är ett perfekt ställe att börja arbeta på ditt företags lokala SEO (sökmotoroptimering). Det är viktigt att ditt företag kommer upp när potentiella kunder söker efter en behandling du har.

Hur skapar du en GMB profil

  1. Logga in på ditt Google konto som du önskar associera med ditt företag. Har du inte det från tidigare är det enkelt att skapa en ny.
  2. Gå till https://www.google.com/business/ och tryck på «Administrera nu»-knappen längst upp till höger.
  3. Fyll i fältet med företagsnamnet. Gå vidare.
  4. Fyll i fältet med adressen för ditt företag. Du väljer själv om du önskar att adressen ska vara synlig. Gå vidare.
  5. Välj en företagskategori. Gå vidare.
  6. Skriv in företagets telefonnummer eller websida.
  7. Därefter verifierar du ditt företag. Du väljer själv vilket sätt du önskar att göra det på.

Lägg till information om ditt företag

När du har verifierat företaget är det på tiden att fylla den med nyttig information.

Gå till Google My business startsidan, välj Information och fyll i fälten som är viktiga för ditt företag.

Skriv i så mycket information som du kan. Detta kan vara profilbild (logo), område, öppningstider, när du grundade företaget, telefonnummer och hemsida (till exempel bokningsidan din).

Har du inte onlinebokning? Läs mer om varför du borde här.

Vem som helst kan komma med idéer om ändring. Det är därför viktigt att du lägger in så mycket och riktig information från början. Då slipper du att någon önskar att sända in ändringar om ditt företag.

Du kan när som helst ändra informationen du fyllt i på företagets Google My business.

Bilder av ditt företag

Under Bilder kan du ladda upp i olika kategorier. Enligt Google får företag med bilder 35% flera klick på sin hemsida.

Profil – Här kan det smart att använda loggan till företaget

Framsida – Denna bilden blir i fokus om någon ser din profil på Google. Detta är den viktigaste bilden du lägger in på Google My business.

 

I tillägg till bildvalen ovan är det många andra kategorier. Du bör ladda upp bilder som kan ge ett bra intryck av hur ditt företag är. Detta rekommenderar Google:

Utvändigt

Utsidan av ditt företag från olika vinklar. 3 bilder.

Invändigt

Insidan av företaget med fokus på design och atmosfär. 3 bilder.

På jobb

Actionbilder av de anställda. 3 bilder.

Grupp

Bild av alla anställda tillsammans och enskilda.  Minimum 3 bilder.

KOM IGÅNG

Vi vet att det kan vara svårt att fatta ett beslut – så vi erbjuder en demo så att du kan prova systemet innan du gör det viktiga valet.

Om du fortfarande har frågor, kontakta vår försäljningsavdelning via telefon, email eller chatt.

Hej! Vill du lära dig mer om Hano?

Vi skickar information direkt till din inkorg!

Tack för din förfrågan