Hur ska kliniken lyckas i 2021

Vi har lärt oss mycket av 2020 och önskar att använda denna kunskap till att göra 2021 till lyckans år för kliniken. Din verksamhet har varit igenom mycket året som var och nedanstående funktioner kan förenkla din vardag. Detta är fördelen att använda ett molnbaserat journalsystem i din klinik – du har oändliga funktioner som hjälper dig att administrera din verksamhet på ett effektivt sätt – som ständigt utvecklas.

Sälja presentkort

Presentkort är en säker intäktskälla, och kan i tillägg ge dig nya kunder. I 2020 såldes det presentkort för över 87 miljoner genom Hanos system! Försäljning av presentkort är gratis och du får in pengarna på kontot med önskad betalningsmetod.

Kom ihåg att marknadsföra presentkort i alla kanaler så att kunden vet att denna möjlighet finns i din klinik.

Vad kommer Stjärnkliniken att göra 2021?

Vi frågade vår kund Stjärnkliniken vad de skulle göra för att lyckas 2021.

Seriebokningar = Lojala kunder

Att skapa lojala kunder är ett bra sätt att säkra en stadig intäkt. Det är tuffa tider och genom att säkra att dina kunder kommer kontinuerligt till kliniken kan du vara trygg genom att skapa stabilitet och en bra grund så du kan driva verksamheten som normalt trots omständigheterna i marknaden. Ett sätt att göra detta är att skapa seriebokningar. Detta kan du enkelt ställa in genom att boka ine n behandling exempelvis varje vecka eller varje månad ett år fram i tid. Det blir enklare att behålla kunden och inte förlora dem till en annan klinik.

Inte kund? Vill du ha en offert?

Produktbeställning online

Sälj produkter för att säkra en extra intäkt. Kunden kan beställa produkter via onlinebokningen och du blir meddelad när det kommer in nya beställningar. Du kan fakturera kunden, be dem swisha eller ta emot betalningen i kliniken när de hämtar varorna.

Onlinebokningen blir inte bara en plats där kunderna kan boka tid men också en plats där de kan lära känna dig och de anställda, beställa presentkort och produkter, sätta sig på väntelista och mycket mer.

Vad kommer Lifetime Clinic att göra 2021?

Vi frågade vår kund Lifetime Clinic vad de skulle göra för att lyckas 2021.

Kommunikation är nyckeln

I svåra tider är det viktigt att kommunicera med kunden. Detta kan genomföras per automatik vare sig det är bekräftelse, påminnelse, uppföljning eller annan kommunikation.

En av påminnelse-funktionerna som är viktig är påminnelse efter x antal veckor. Det är inte alltid en kund önskar boka ny tid när de är i kliniken.  Det är därför smart att skicka kunden en automatisk påminnelse efter tex 4 veckor som en påminnelse att boka ny tid. Automatisk kommunikation gör det möjligt att fokusera på andra viktiga saker! Mallarna kan anpassas och bli personliga.

Covid-19 formulär = Professionalitet

Ingen önskar en smittad kund i salongen. Det är därför viktigt att informera kunden om regler och vara säker på att de förstår krav om att besöka kliniken. Ni kan lägga in en text i er bekräftelse och påminnelsemallar som information men om du vill vara ännu tydligare kan ni skicka ut ett formulär där de intygar att de läst och förstått så de tänker till en gång extra så de stannar hemma vid symtom. Covid-19 formuläret skickas krypterat in i kundens journal.

Önskar du en oförpliktande presentation av systemet?

Lojalitetsprogram

Vad är inte ett bättre sätt att skapa lojala kunder än genom ett lojalitetsprogram? Ge dina kunder chansen att tjäna/samla ihop bonuspoäng. De känner en större lojalitet till kliniken genom bonuspoängen, och gör det svårare att välja en konkurrent.

Du bestämmer själv vad kunden kan tjäna poäng på, antingen är det på behandlingar eller produkter. Har du en onlinebokningssida kan kunden se hur många poäng de har på «Mina sidor».

Google Tag Manager

Ta din marknadsföring till nya höjder. Genom att använda Google Tag Manager kan du koppla i hop den med din Google Analytics och Facebook Pixel så att du kan annonsera till de som har besökt bokning sidan.

Visa annonser till de som har varit på din bokning sida och uppmana dem att boka en till behandling eller marknadsför en produkt du säljer i kliniken. Ett tips kan vara att göra en annons för att köpa presentkort?

Komplett bokningsystem och journalsystem

Få en enklare vardag och ett enklare år med ett molnbaserat bokningssystem och journalsystem där allt du gör hamnar på profilen som är kopplad till journalen. Du får en fullständig översikt över driften och tidskrävande arbetsuppgifter blir enklare att genomföra.

Inte bara kan du låta dina kunder boka själv via din hemsida men du kan även ha översikt över de anställda, kundregister, rapporter och statistik, bokföring, varulager, ta betalt och mycket mer.

Intresserad av Hano? Läs mer om din bransch

Hej! Vill du lära dig mer om Hano?

Vi skickar information direkt till din inkorg!

Tack för din förfrågan