5 enkla tips för att komma högre upp på Google

Google är oftast det första stället man söker information när man letar efter en ny salong eller klinik. Det finns en hel del information som finns där ute på nätet och det handlar om att komma tillräckligt högt upp  Google så att dina kunder kan hitta dig. Det finns många kliniker där ute som kan göra åtgärder för att göra det lättare att komma högre upp  Google. För vissa blir det överväldigande att förstå hur detta fungerar. Låt oss titta på vad du kan ändra  för att få komma högre upp när någon letar efter en klinik i ditt område. 

1. Omdömen  Google My Business (Gmb)

Google My Business är otroligt viktig för en klinik att ha. Det här är informationen om ditt företag som visas till höger på Googlesidan. Genom att fylla i alla fält i Gmb blir det enklare för kunder och potentiella kunder att hitta dig genom att till exempel visas på Google-kartan. Dina kunder kan lämna en recension efter sitt besök.  Det kan vara smart att skapa en strategi för hur man samlar in positiva recensioner regelbundet. Om du får mer positiva recensioner, kan du komma högre upp när människor söker efter kliniker i ditt område. Här är några av de steg du kan göra för att få fler stjärnor:

  • Fråga stamkunder om de kan skriva en recension på Google. Dessa kunder vet du är nöjda med ditt arbete och du kan känna dig säker på att de lämnar några positiva ord.  
  • Skicka uppföljnings-SMS efter varje behandling där du frågar om de kan lägga in ett gott ord för dig på Google. 
  • Dela Google-recensioner kontinuerligt på hemsidan, Onlinebokningen, Facebook och andra plattformar. Genom att dela positiva recensioner medför det till att andra kunder är mer villiga till att göra samma sak. 

s mer om Google My Business här. 

2. Uppdatera din kontaktinformation

Det är viktigt att din kontaktinformation är densamma på alla plattformar. Vi pratade just om Google My Business och det är verkligen viktigt att adressen är korrekt så att kunderna kan hitta dig på kartan. Om de söker efter en naprapat i Stockholm visas du om din adress är korrekt. GMB är inte det enda stället du behöver för att kontrollera att adressen är korrekt, andra platser kan vara: 

  • Hemsidan 
  • Facebook och Instagram
  • Gulasidorna, Hitta.se och andra katalog-online sidor 

Det är viktigt att ändra din adress för att uppdatera alla plattformar där din adress är synlig. Detta gäller även ditt namn och telefonnummer. Om Google ser att du har annan information på webben kan det hindra dig från att vara lika synlig.  

Du kan googla ditt företag så att du kan hitta alla webbsidorna med information om dig. Se till att den här informationen matchar dagens.  

3. Skriv en optimaliserad beskrivning av din hemsida

Har du någonsin googlat ditt företag och sett vad din beskrivning är? I bilden nedan ser du hur ditt företag visas i Google. Detta kallas metatext. Det är inte bara viktigt för Google, men också för potentiella kunder så att de kan hitta dig. För det första är det viktigt med en stark titel /rubrik. Denna bör inkludera ditt företagsnamn, plats och några nyckelord om vilken typ av verksamhet du bedriver. Under titeln ska du skriva en beskrivning av företaget som kommer att ta fram specifika aspekter som din verksamhet erbjuder. Detta kan antingen vara att du erbjuder en unik behandling. Men var lägger du upp den här texten? Det skiljer sig från plattform till plattform. Nedanför hittar du en beskrivning av hur du lägger in titeln och beskrivningen på de största plattformarna:  

Er du osäker på hur du gör detta kan det smart att kontakta personen som skapade din hemsida. 

4. Skriv blogg-inlägg

Något Google gillar är användbar information inne på hemsidan som har rätt sökord. Viktiga sökord att ha på en webbplats är behandlingar och det område du är baserad i såsom Naprapat i Stockholm 

Det är viktigt att ha sökorden på flera ställen på din hemsida så att Google lättare förstår vad för verksamhet du bedriver. Här är det viktigt att inte ”fylla” sidan med för många sådana sökord/nyckelord. Det kan verka negativt istället. Istället för att överfylla din hemsida med sökord kan du skapa några korta inlägg som berättar mer om de behandlingar du erbjuder. Där anger du de viktiga orden i rubriken och texten. Kom ihåg att inkludera foton. Här är några idéer:

  • Din berättelse om hur du startade ditt företag  
  • Vad kunden behöver veta innan en viss behandling. T.ex. Botox 
  • Favoritprodukter och lite information om dem 
  • Inspiration och tips om en viss behandling. Välj en som är populär och du vet många söker efter. 

5. Registrera företaget på internet

Extern länkning till din hemsida är en positiv faktor för Google-rankingGenom att ha flera webbplatser som är länkade till ditt företag kommer det att skicka en signal till Google att du kan litas på. Men hur kan du göra detta på ett enkelt sätt? Registrera ditt företag på webbplatser där du kan ange dina kontaktuppgifter, din webbplats och beskrivning. Här är några sådana sidor:

Börja med dessa enkla steg idag för att göra det lättare för Google att hitta dig. Dessa steg är lätta att uppdatera och ändra i framtiden. Det enda det kräver av dig är att du följer upp det så att informationen alltid är korrekt.

Läs flera inlägg på Hano-bloggen

Hej! Vill du lära dig mer om Hano?

Vi skickar information direkt till din inkorg!

Tack för din förfrågan