Hano och Google Tag Manager

Vad är Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) är ett enkelt sätt att hantera olika ”taggar” på din websida. Detta kan vara Facebook pixel eller Google Analytics.

I stället för att lägga in många taggar som detta på bokningssidan/hemsidan så behöver du bara lägga in GTM. Den fungerar som en behållare till alla dina spårningskoder.

Bokningssida ↔️ GTM ↔️ Facebook pixel

Bokningssida ↔️ GTM ↔️ Google Analytics

 

Önskar du bara använda Google Analytics med Hano? Läs mer här.

Kom i gång med GTM

1. Sätt upp ett konto här. Du kommer att tas vidare till ett nytt fönster och måste vara inloggad på det Google-kontot du vill associera med GTM.

2. Nu ska du skapa ett nytt konto/create account. Här ombeds du att fylla i vissa fält som definierar ditt företag och din webbplats.

3. Fyll i kontonamn, land och container name (webbsidans url). Välj webb.

4. Slutför och du har nu skapat ett nytt GTM-konto som är klar att användas.

Lägg till GTM i Hano

1. Kopiera Container ID från GTM.

2. Logga in på Hano-systemet.

3. Så här lägger du in GTM-koden (container id) i Hano:

Inställningar ➡️ Kundsidor ➡️ Funktionalitet

4. Scrolla dig längst ner på sidan och fyll i GTM fältet med Container IDn.

5. Tryck Spara.

Lägga till Google Analytics i GTM

Det finns många spårningskoder-koder du kan lägga till i GTM. I detta inlägg visar vi dig hur du kan lägga till Google Analytics i Google Tag Manager.

Anledningen till att vår metod är mer avancerad än andra beskrivningar är för att våra bokningssidor är en ”enkelsida applikation”.

 

1. Starta med att lägga in 3 olika variabler. När du är i GTM väljer du Variables i menyn till vänster.

2. Under User-Defined Variables trycker du på New.

3. Ge den namnet DLV-PagePath (längst upp till vänster). Under Variable Configuration trycker du i rutan.

4. Välj Data Layer Variable från menyn som dyker upp på höger sida.

5. I fältet Data Layer Variable Name lägger du till: pagePath. Detta är viktigt att detta är korrekt och lika som vi uppger här.

6. Tryck Save.

7. Skapa en till Variabel på samma sätt som ovan, men byt ut Data Layer Variable Name fältet med pageTitle. Ge den namnet DLV-PageTitle längst upp till vänster. Här är det också viktigt att den är lika som du ser här. Slutför med Save.

8. Nu ska du skapa de tre sista Variablerna. Nu måste du hitta din Google Analytics spårningskod.

9. Gör som ovan för att börja med att trycka på New för att skapa en ny Variabel. Kalla den GA-Tracking Code.

10. Tryck i rutan och välj Google Analytics Settings som Variable Type.

11. I Tracking ID fältet skriver du din Google Analytics kod.

12. Under More Settings–>Fields to Set trycker du på Add Field (tryck 2 gånger).

13. Under Field Name skriver du page och title (se bild under)

14. I fälten under Valuetrycker du på knappen med +tecken. Lägg till DLV-PagePath i den ena och DLV-PageTitle i den andra.

15. Tryck Save.

Sätt upp GA taggen

Da är vi redo med att lägga till Google Analytics Taggen. I menyn till vänster väljer du Tags. Tryck på New.

1. Ge taggen namnet GA-tag (längst upp till vänster), därefter trycker du i rutan där det står Tag Configuration.

2. Välj Google Analytics: Universal Analytics i menyn till höger.

3. Under Google Analytics Settings väljer du GA-Tracking Code.

4. Därefter trycker du i Triggering rutan.

5. Välj +tecknet längst till höger.

6. Ge triggaren namnet Custom – Pageview (längst upp till vänster) och tryck i rutan Trigger Configuration.

7. Välj Custom Event

8.Event name fältet skriver du Pageview och välj All Custom Events. Viktigt att namnet är skrivet lika som vi har skrivit här.

9. Tryck Save

10. Du kommer nu skickas tillbaka till Trigger alternativet och tryck sedan på den du precis skapat (Custom – Pageview)

11. Du kommer nu tillbaka till «Start». Tryck Save, du sparar dina nya taggar du har skapat (Variable og Trigger).

12. När du har sparat GA-taggen måste du trycka på Submit(blå) knappen längst upp till höger. Detta aktiverar alla ändringar du har gjort och lägger dem på din bokningssida.

13. Du ombeds om att ge ändringarna ett namn. Spara och du har Google Analytics på bokningssidan.

 

Har du inte Online bokning? Läs mer om varför du borde här!

KOM IGÅNG

Vi vet att det kan vara svårt att fatta ett beslut – så vi erbjuder en demo så att du kan prova systemet innan du gör det viktiga valet.

Om du fortfarande har frågor, kontakta vår försäljningsavdelning via telefon, email eller chatt.

Hej! Vill du lära dig mer om Hano?

Vi skickar information direkt till din inkorg!

Tack för din förfrågan