Få flera likes – Facebook inläggidéer för din klinik

hano blogg Facebook inläggssidor

Har du publicerat på din kliniks Facebook-sida utan svar eller någon respons på ditt inlägg? Det är fortfarande viktigt att ha en Facebook-sida där kunder och potentiella kunder kan få information, inspiration och ett intryck av din klinik. 
Genom att publicera bra inlägg som genererar ”likes” och kommentarer får andra som besöker webbplatsen ett positivt intryck av din klinik

Visuella inlägg

En av de första sakerna att fundera över när du skapar nya inlägg  din Facebook-sida är att tänka på det visuella. Det behöver inte vara professionell standard, men du kanske vill använda en mobil med en bra kamera. Om du inte är 100% säker på detta område kan du fråga någon av personalen i kliniken eller någon du känner. Och kom ihåg, foto är bra men video är bäst.

Kommunikation med kunder

Det visuella är viktigt, men lika viktigt är språket. Försök att skriva så enkelt som möjligt för kunden kan få med sig innehållet. Använd punkter och emojis, men ta inte i för mycket! Det bör inte finnas långa texter som man har på hemsidan, men korta och koncisa.

Facebook inläggidéer för kliniken

Nedan hittar du några idéer för inlägg du kan publicera på Facebook som kommer att fånga dina kunders uppmärksamhet:

  • Ditt arbete – Du har goda kundreferenser i kliniken varje dag. Detta är det perfekta tillfället att visa dina följare vad du kan göra och din expertis. Fråga varje kund om du kan dela resultatet. Ofta är det via sociala medier som nya kunder bestämmer sig för om de ska besöka din klinik eller via andra rekommendationer. Det blir också lättare för den potentiella kunden att visa dig sina förväntningar.  
  • Uppdateringar från kliniken – Det är viktigt att hålla din Facebook-sida vid liv och detta kan enkelt göras genom att informera om saker som händer i loungen. Oavsett om det är en ny anställd, behandling, produkt eller om kliniken är stängd under sommaren är det en bra idé att lägga ut som informationsinlägg.

    För kritisk information är det en bra idé att använda en massutskicksfunktion som vi har i Hano-systemet. Detta var ett användbart verktyg när till exempel Corona utmanade klinikerna och vissa var tvungen att stänga. Kliniken skickade ut SMS/e-post till alla kunder såväl som de som hade en tid under de kommande veckorna. 
  • Dela med dig av dina kunskaper – Du har med massor av kunskap som dina kunder kommer att älska att läsa om. Oavsett om det är kunskap om produkter eller inom det fältet du arbetar inom. Du kan göra detta på en fast dag varje vecka som säkerställer att du har något att publicera på Facebook men också bidra till varierat innehåll. 
  • Presentera ditt team – Potentiella kunder samlar alltid in så mycket information de kan om kliniken innan de bokar en tid. Det är viktigt för dem att de får ett intryck av kliniken men också av personalen som är del av det viktigaste i kliniken. Genom att dela denna information kan kunden känna sig trygg med vilka medarbetarna är. Låt medarbetaren dela med sig av sina erfarenheter, talanger och tips. Här är det en bra idé att använda video. 
  • Produkter i kliniken – De flesta salonger säljer produkter till sina kunder. Genom att dela information om de produkter du säljer kan du dela användbar information samtidigt som du får kunderna att vilja köpa produkten. Samla in så mycket information du kan runt produkten och dela den med dina kunder. Vad sägs om att ha den här månadens produkt? Eller göra inlägg om presentkort inför jultider?  

Facebook och Instagram är ett bra sätt att kommunicera med existerande kunder och potentiella kunder. Det är viktigt att hålla plattformarna uppdaterade och detta kommer att kräva lite arbete. Förutom sociala medier är det viktigt att kunna kommunicera direkt med kunderna. Genom att använda ett bokningssystem som Hano kan du skicka ut personliga meddelanden till kunder, oavsett om det är för att informera om något som händer i kliniken eller för att skicka ut ett födelsedagsmeddelande. Kommunikation är viktigt, och genom att kombinera sociala medier med ett system kommer kunderna att känna sig extra sedda. 

Vill du veta mer om Hano?

Hej! Vill du lära dig mer om Hano?

Vi skickar information direkt till din inkorg!

Tack för din förfrågan