Med över 2 biljoner användare varje månad är Facebook den största sociala medieplattformen. I Sverige finns det cirka 5,4 miljoner som har en profil på Facebook! Många av dina kunder och potentiella kunder har en profil, och det är det perfekta tillfället för dig att förstärka din position genom att låta dem hitta salongen eller kliniken på Facebook.

Det kostar ingenting att skapa en företagssida på Facebook och är en perfekt plats att lägga ut inspiration, uppdateringar och nyheter om salongen eller kliniken. I det här inlägget visar vi dig hur du enkelt kommer igång med din egen webbplats.

Om du vill skapa en företagssida behöver du ett personligt Facebook-konto.

Steg 1 – Skapa en företagssida

 

Det första du gör är att följa denna länk som kommer att ta dig till sidan där du kan börja skapa en företags sida på Facebook:

https://www.facebook.com/pages/creation/

Följ stegen för att fylla i information och välj din profilbild, som kan vara din logga. Sedan ber de om ett omslagsfoto. För att ditt omslagsfoto ska se bra ut måste det ha en dimension på 820 pixlar x 312 pixlar, eller vad sägs om en kort video som ger de som ser på din sida en mer personligt intryck?

Steg 2: Inuti sidan

 

Nu har du har nu skapat en företagssida på Facebook. Grattis! Det är dags att fylla den med nyttig information.

Det första stoppet är att ändra användarnamnet. Om du vill ändra namnet trycker du på Skapa sidans @användarnamn under profilbilden. Detta namn bör vara samma som verksamhetens, men du kan inte använda bokstäverna ÅÄÖ.

Sedan kanske du vill lägga till en CTA-knapp (Call to Action) överst på sidan. Här väljer du antingen ”Boka nu”, om du har en online-bokningssida du vill skicka dem till, eller ”Läs mer” om du behöver skicka dem till din hemsida.

Läs mer om Hanos onlinebokningssida här.

Ge inspiration till dina kunder och visa vad kliniken har fått till, i form av exempelvis bilder på personal, lokalen etc., visuella element såsom. Skapa olika album för att göra det lättare för kunden att hitta det de vill se. Om du är en hudterapeut, det är en stor möjlighet att visa upp de resultat du har gjort.

De flesta tycker om att lära känna verksamheten de kommer att besöka. Ett enkelt och kreativt sätt att göra detta är att lägga upp en kortfilm. Berätta kortfattat om salongen/kliniken och vad du kan göra för kunden. Kanske en separat video om varje anställd? Om du vill att videoklippet ska vara det första kunden ska se kan du välja ”fäst överst på sidan” när du har publicerat videoklippet på väggen. Tryck på de tre grå prickarna för att Visa valen. Du kan ändra detta om du har något annat som du vill fästa överst senare.

Steg 3- ”Om oss” delen

 

Berätta för dina besökare om ditt företag och historien om hur ni startade. När en kund kan lära sig mer om den plats de funderar på att besöka kommer det bidra till att skapa förtroende för salongen/kliniken så att de känner sig säkrare med valet.

Steg 4 – Inställningar

 

Anpassa din sida så att den passar ditt företag. Du kan göra detta i Inställningar. Här är många saker du kan ändra, och du bör ta en titt så att du får en överblick.

Navigera dig till Allmänt och gå igenom alla punkter för att anpassa dem till vad du önskar.

Lägg sedan till information i Sidinfo. Detta kommer att göra det lättare för kunden att veta hur de kan nå dig.

I Mallar och flikar kan du ändra sidans struktur och menyalternativen på vänster sida. Flytta någon upp eller ta bort dem om du inte behöver dem synliga.

Har du ett Instagram-konto för salongen/kliniken? Länka dina konton genom att gå till Instagram under Inställningar. Följ instruktionerna och du kommer att kunna hantera ditt Instagram-konto från Facebook.

Steg 5 – Välkommen

 

Du är nästan redo för att visa sidan för andra. Börja med att bjuda in alla vänner du har på ditt privata Facebook-konto för att gilla din sida. Använd ditt nätverk för att sprida ordet, och var inte rädd att be dina vänner och familj att dela din sida ytterligare. Skapa ett välkomstmeddelande till alla som besöker din sida. Oavsett om du är helt ny eller bara ny på Facebook kan ett erbjudande skapa lite liv runt den nya sidan. Gör ett erbjudande som bara är för dem som följer/gillar Facebook-sidan.

KOM IGÅNG

Prova en demo idag

Vi vet att det kan vara svårt att fatta ett beslut – så vi erbjuder en demo så att du kan prova systemet innan du gör det viktiga valet.

Om du fortfarande har frågor, kontakta vår försäljningsavdelning via telefon, email eller chatt.

Jag godkänner Hanos privacy policy

Hej! Vill du lära dig mer om Hano?

Vi skickar information direkt till din inkorg!

Tack för din förfrågan