Hur starta en klinik

Att starta en egen klinik kan upplevas som svårt. Det handlar om att ha tungan rätt i munnen, och att ta en närmare titt på stegen i processen för att nå målet som är en väl fungerande verksamhet. För att undvika felsteg har vi sammanställt några steg du behöver göra innan du kan öppna dörrarna till din klinik.

Det lätt att få kalla fötter och tänka ”är det värt allt arbete för att kunna öppna min egen klinik?”. Följ din dröm, arbeta hårt och du kommer att nå de mål du har satt upp för dig.

1. Planläggning är nyckeln

Att starta en klinik är kanske något du har drömt om under lång period och vill starta direkt, men det är viktigt att planera alla stegen i processen. Det finns många frågor du behöver ställa dig innan du börjar, och detta kan ta lite tid. Vi ska försöka hjälpa dig att förverkliga drömmen om att öppna din egna  klinik. Är du redo?

 

Innan du börjar ta beslut är det en bra idé att skapa en affärsplan som du kan följa och falla tillbaka på. Börja med en vision och hemsida för kliniken. En vision är en drömbild av vad du vill åstadkomma på lång sikt. Affärsidén berättar hur man uppnår visionen och bör säga något om vad man ska sälja, till vem och hur du kommer att uppnå detta.

Var inte rädd för att engagera andra i din planering. Använd ditt nätverk!

Punkterna nedan kommer att vara en del av planeringsfasen och bör skrivas ner så att du kan reflektera över vad du har undersökt.

2. Skapa en realistisk budget

Skapa en realistisk startbudget för allt du behöver för att kunna öppna kliniken. Då slipper du överraskningar! Vad du behöver i din budget är till exempel:

  • Lokal – renovering och hyra fram till uppstart
  • Inventarier och utrustning
  • Produkter
  • Marknadsföring – logotyp, hemsida, synlighet etc.
  • Kurs

När du har tagit reda på mängden kapital du kommer att behöva, måste du  börja tänka på hur man samlar in denna summa. 20-25% av kapitalbehovet bör vara eget kapital, medan resten kan erhållas genom lån. Ställ också in en driftsbudget så att du kan se intäkter mot utgifter innan du öppnar salongen eller kliniken.

3. Analysera marknaden

Innan du lägger strategin för ditt företag är det viktigt att analysera marknaden. Du måste definiera vilka dina potentiella kunder är och vilken standard du vill att kliniken ska leva upp till. Kom ihåg att du inte kan tillfredsställa allas önskningar. Genom detta steget är det också viktigt att överväga kvaliteten på kundservice och hur man tar hand om sina kunder. Vi har skrivit några frågor nedan, men skriv även ner själv så många frågor du kan så du får bästa möjliga bild av hur du vill ha det.

Fråga dig själv dessa frågor:

  • Vilket område ska du öppna en klinik i?
  • Vilka är konkurrenterna i ditt område och hur framställer de sig, behandlingar och vilka priser tar de?
  • Finns det en kundgrupp? Vilka är de? Och vilka behandlingar är de intresserade av?
  • Kan du tjäna pengar på denna marknad?
  • Hur ska du ta betalt?
  • Vilka sätt kan du synas bäst på marknaden gentemot dina konkurrenter?

4. Vilka behandlingar ska du erbjuda?

Nu när du har undersökt marknaden kan du börja ta beslut angående hur din klinik kommer att fungera. Det första du kan göra är att fråga dig själv vilka behandlingar som intresserar dig när du ska till en salong eller klinik. De flesta som ska öppna en ny klinik väljer behandlingar som de är mest bekväm att utföra samt något som kan fånga kundernas uppmärksamhet.

5. Ett namn alla minns

Många kliniker har liknande namn. Hur ska du kunna särskilja dig från konkurrenterna? Ett namn ska vara lätt att komma ihåg, men det bör samtidigt representera ditt företag. När du har haft idékläckning av olika namn bör du kontrollera om ditt domännamn är ledigt. Ha en lista med namn som du gillar så att du har några alternativ om de är upptagna.

Domännamn är viktiga att kontrollera först eftersom de kan köpas av personer som söker efter nyregistrerade företag. De kommer då att försöka sälja dig domännamnet till ett högre pris. Sedan kan du kontrollera din lista mot Google och Bolagsverket hemsida (http://www.verksamt.se/sok-foretagsnamn). På Bolagsverket kan du, mot en avgift, Namnskydda ditt företagsnamn.

 

När du registrerar din salong eller klinik är det lämpligt att följa denna ordning:

  1. Domännamn
  2. Företagsnamn
  3. Eventuellt varumärke

Kom ihåg att du bör använda samma namn i alla sociala mediekanaler för att göra det lättare att hitta dig.

6. Den perfekta platsen

Efter att ha satt upp en budget vet du hur mycket pengar du kan spendera på lokal. Var är det lätt för kunden att besöka dig och blir det för nära dina konkurrenter?

Vill du att potentiella kunder ska kunna hitta dig genom att gå förbi eller vill du bara vara nåbar via webben? Gå runt de områden du tycker har potential och få en känsla av var det kan vara bäst att öppna din klinik. Besök din kommuns hemsida och se vad som gäller för hälsoverksamheter när det kommer till lokal och utrustning.

7. Priser

I planeringsfasen har du orienterat dig om prissättningen av dina konkurrenters tjänster och produkter, och det är nu dags för dig att sätta priset. Du måste jämföra dig själv med dem, men också basera det på dina kostnader. För lågt pris kan ibland ge uttryck på låg kvalitet, och för högt kan vara fel för dina kunder. Därför är det viktigt att du tänker noga på detta och sätter det perfekta priset för dina behandlingar och produkter.

8. Initiativtagande till företag och administrativa

Idag kommer de flesta kunder att hitta dig via webben via Online-bokning. Hitta ett system som erbjuder en komplett lösning så att du slipper hantera olika applikationer. Det är viktigt att välja ett journalsystem som följer regler som gäller för system som hanterar känslig information. Se till att ditt journalsystem är tryggt, innehåller allt du behöver och har bra kundservice.

 

Checklista för att öppna en klinik:

 

  • FÖRSÄKRINGAR

Vilka försäkringar behöver du? Vilket fackförbund skall du vara ansluten till, undersök vilken försäkring som passar just dig bäst. Ska du skaffa dig en inkomstförsäkring?

  • TILLSTÅND

Undersök med din kommun om du behöver några speciella tillstånd för din verksamhet/bransch

  • FÖRSÄLJNING

Se på kundens behov och se om du kan hjälpa kunden för bästa resultat med hjälp av merförsäljning av produkter. Efter exempelvis en tid hos en fysioterapeut kan ett träningband komma lägligt för de övningar du rekommenderat, för en hudterapeut en dag och nattkräm som är specialiserad för just patientens hudtyp. Detta bidrar till högre omsättning för dig men kan också ses som en bra service för kunden.

  • FÖRETAGSKONTO

Skaffa dig ett bankkonto för ditt företag.

  • KASSAREGISTERLAGEN

Om du tar emot kontant betalning och inte har namn på alla kunder. Se skatteverket.se för mer information.

  • A-KASSA

Gå med i en passande a-kassa, ta kontakt med det fackförbund du tillhör.

  • BOKFÖRING

bfn.se kan du läsa om vad du bör tänka på gällande bokföring. Ladda ner en pdf som heter ”att föra bok”. Skall du göra din bokföring själv eller skall du ta hjälp. Hano erbjuder sina kunder möjlighet att skicka din revisor en förenklad inloggning till klinikens rapporter. På detta sätt sparar man tid och pengar.

  • INFORMATIONSTRÄFF

Besök Skatteverkets informationsträffar gällande starta eget, moms och att deklarera. Kontakta även Arbetsförmedlingen och din kommun för att se vilken hjälp de kan ge dig.

  • RÅDGIVNING

Kontakta Nyföretagarcentrum för kostnadsfri rådgivning.

  • FÖRETAGSREGISTRERING

Du kan registrera ditt företag via verksamt.se eller ladda ner en blankett hos Skatteverket.se

 

Skapa din egen e-postadress och telefonnummer för ditt företag. Detta upplevs mer professionellt än att använda din privata.

 

Hano levererar kassaapparat system till över 3000 företag inom hälsa och skönhet. Läs mer om vårt system här.

9. Marknadsföring av kliniken

En marknadsföringsstrategi är en av de sista sakerna du behöver tänka på innan du öppnar ditt företag och marknadsför det. Idag hittar man information på nätet. Det är därför viktigt att ha en hemsida där kunden kan lära sig mer om din klinik och snabbt kunna boka tid. Om du väljer att inte ha en separat startsida, eller om du redan har en, är det en bra idé att skapa en Facebook-företagssida, samt ett Instagram – företagskonto. Härifrån kan du marknadsföra din salong i framtiden. Ange din företagsinformation på Google My Business. Om du inte har en egen hemsida ännu kan du länka till din Facebook-sida eller onlinebokningsidan på Google My Business. Genom att ange din företagsinformation i Google blir det lättare för potentiella kunder att hitta dig i Google Map om de söker i ett visst område.

10. Starta med ett pang!

När du har etablerat alla dina sociala medie sidor och marknadsfört öppnandet av din klinik, är det dags för invigningsfesten! Det är viktigt att alla potentiella kunder har mottagit inbjudan i god tid samt fått en påminnelse dagen innan. Använd dina nära och kära för att sprida ordet. Bjud in vänner, Familj, tidigare kollegor och be dem berätta för alla de känner. Använd ditt nätverk!

Dessutom bör du överväga ett öppningserbjudande. Som ny på marknaden,  är det viktigt att få kunderna att prova din nya klinik.

Lycka till på vägen för att förverkliga din dröm! Om du har några frågor, vänligen kontakta vår säljavdelning.

KOM IGÅNG

Prova en demo idag

Vi vet att det kan vara svårt att fatta ett beslut – så vi erbjuder en demo så att du kan prova systemet innan du gör det viktiga valet.

Om du fortfarande har frågor, kontakta vår försäljningsavdelning via telefon, email eller chatt.

Jag godkänner Hanos privacy policy

Hej! Vill du lära dig mer om Hano?

Vi skickar information direkt till din inkorg!

Tack för din förfrågan